Det hjælper jeg med

Her er nogle af de udfordringer, jeg er vant til at arbejde med

"Jeg bruger al for meget tid på at tænke på min vægt og mad"

Du får hjælp til at minimere den tid, du bruger på at bekymre dig om, hvad du spiser, om det er det “rigtige” og til at arbejde med dine vaner, tanker og syn på dig selv. For at ændre dette, arbejde vi både med, hvad du spiser, men også hvorfor og hvordan. 

"det er grænseoverskridende at bede om hjælp fra nogen til at ændre livsstil"

Det forstår jeg godt, men nogle gange kører vi fast i egne vaner og mønstre. Så skal der måske “nye øjne” til og en professionel tilgang. Jeg hjælper dig trygt videre, via coachingsamtaler og kostvejledning, der foregår i al fortrolighed og under tavshedspligt.

"Jeg har været på utallige kure, og kan ikke tabe mig"

Så ligner du de fleste andre jeg hjælper, som alligevel har tabt sig. Mit mål er at hjælpe dig væk fra denne overbevisning, som kan stoppe dig selv, men også at hjælpe dig væk fra slankekure og hen mod en livsstil. Din livsstil! Jeg sørger for, at du får startet en livsstil, hvor intet er forbudt, og du alligevel kan tabe dig.

"Jeg spiser I smug og er virkelig flov over det"

Jeg hjælper dig væk fra den skam og selvbebrejdelser, som der desværre er alt for mange, der kæmper med. Mit mål er, at mine klienter bruger mindre tid på at skælde dem selv ud og istedet får succesoplevelser.

"Jeg har det ikke godt med mig selv og min krop, men jeg ved ikke, hvor jeg skal starte"

Det kan virke uoverskueligt, så derfor hjælper jeg dig med at få lavet en struktur og få dig i gang med Sense og nye kostvaner. Men ikke mindst at få arbejdet med de mentale ting og barrierer, så du bliver gladere.

"jeg er bange for, at mine børn skal kæmpe med vægten, som jeg gør"

Det bedste du kan gøre er at vise dine børn, hvordan man behandler sig selv godt og passer på sig selv via både kost,vaner og tanker – uden krav om perfektion. Hvis du kæmper med dette, så hjælper jeg dig videre. Så du kan være få øget trivsel i både krop og sind, så det er det, dine børn kan mærke.

"Jeg er bange for at fejle igen med endnu et forsøg på vægttab"

Det er en naturligt frygt, som mange har med sig, hvis de har været på slankekure. Den er ikke gal med dig, men de slankekure du har været på. Jeg hjælper dig med nye redskaber, så du ikke skal på kur igen og kan opnå et sundt vægttab. Det er redskaber du mangler, ikke vilje.

"Jeg ved ikke, om jeg kan overskue livsstilsforandringer nu, og om det er det rigtige tidspunkt"

Det er forståeligt, men spørgsmålet er, om du kan overskue at have det, som du har det nu? Det kommer nok aldrig et helt perfekt tidspunkt at starte. Overskuddet kommer, når du tager dig af dig selv – det andet kan du komme til at vente længe på.

"Jeg har rygrad som en regnorm"

Nej, du har formentlig bare været på mange kure, er fejlinformeret, mangler værktøjer til at forstå dig selv og hvordan en balanceret kost ser ud. Længslen efter et quick fix får ofte spændt ben for vores egne mål.

"Jeg tager altid på, når jeg slutter en slankekur"

Det gør nærmest alle, det er derfor jeg ikke arbejder med noget, der ligner en kur. Jeg hjælper dig til en livsstil og mentale forandringer. Det tager længere tid, men det holder også – modsat en kur.

"min vægt er gået op og ned i mange år, jeg tror ikke det bliver anderledes"

Der er ikke noget at sige til, at man mister håbet med disse erfaringer. Jeg hjælper dig med, hvordan du kan bruge disse erfaringer, og undgå at gentage samme fejl og lære nyt, så du kan få skabt en mere stabil vægt og vaner.

"Jeg føler, at jeg er afhængig af sukker"

Det kan være en svær vane at bryde, hvis man er vant til meget sødt. Men jeg hjælper dig, så du begynder at få indsigt i, hvorfor du spiser så meget af det, og hvorfor behovet er så stort. At forstå sine egne mønstre er første skridt til at gøre noget anderledes. Ofte handler det også om, at hovedmåltiderne ikke er ordentligt sammensat, at vi spiser for at dulme eller fejre eller bare er “vanedyr”.

"Jeg er forvirret over kostrådene, og hvad jeg bør spise"

Jeg hjælper dig med at sortere, og jeg læner mig op af de ting, som der er evidens for. Det vil sige officielle anbefalinger og solid forskning. Du kommer aldrig til at høre mig anbefale keto-kaffe og lignende, da jeg mener, det er misinformation og skaber mere forvirring. 

"jeg overspiser ,og føler jeg taber kontrollen"

Vores forhold til mad kan være kompliceret og koblet til mange følelser og oplevelser. Jeg hjælper dig med at forstå dit forhold til maden og dine madvaner. Derefter arbejder vi sammen på at ændre dine mønstre, så du ikke føler samme kontroltab.

"Jeg kan ikke overskue at veje min mad og holde styr på kalorier"

Det skal du heller ikke ved mig, da jeg ikke mener, det er holdbart, hvis man vil leve et almindeligt liv. Du bliver introduceret til Sense og jeg hjælper dig til at gøre livsstilen til din egen og få struktur på dine måltider. Du vil få en mere overordnet fornemmelse af kalorier, men skal ikke til at tælle dem.

"jeg kan ikke mærke, hvornår jeg er mæt"

Det kan også være rigtig svært, hvis den evne ikke er trænet bevidst, og vi i perioder har spist efter skabeloner, gram eller bestemte klokkeslet. Slankekure får os også ofte til at overspise, når de slutter. Derfor får du hjælp til at træne, hvordan du igen mærker mæthed, så du ikke spiser dig overmæt.

"Jeg er bange for at tage på af kulhydrater"

Mange pseudo-videnskabelige tilgange har fortalt, at kulhydrater er synderen, når det handler om vægt. Det er usandt, og det handler i bund og grund om, hvor mange kalorier du indtager. Jeg hjælper dig af med denne kulhydrat-fobi, så du kan se, at man sagtens kan tabe sig og spise brød, pasta m.v. i fornuftige mængder.

"jeg orker ikke endnu en kur, det kræver så meget"

Hos mig møder du ingen slankekure og løftede pegefingre. Men ja, forandringer kræver, at du investerer noget af din tid, og at du skal lære nyt. Men det er godt givet ud. Spørgsmålet er også, om du orker status quo.

"Jeg forstår ikke, hvorfor jeg ikke bare kan tage mig sammen"

Fordi det handler om meget mere. Hvis det var nemt og hurtigt at ændre livsstil, så havde alle gjort det og havde succes. Men vaner kan være svære at forandre, og det kræver vedholdenhed. Jeg hjælper dig med at holde fast, når du synes, det er svært.

"jeg har dårlig samvittighed, hver gang jeg spiser noget usundt"

For det første handler det om, at vi sammen får arbejdet med, hvad du har kategoriseret som sundt/usundt. Ingen fødevare er i sig selv usund. En hel mazarintærte er nok ikke sundt, men det er 3 kg. gulerødder heller ikke. Så det handler om alt med måde, og at stykke kage godt kan være en del af en sund livsstil. 

"Jeg spiser, selvom jeg ikke er sulten, og jeg forstår ikke hvorfor"

Mad er tilgængeligt hele tiden, vi har faktisk overflod af det. Derfor handler det om, at du får trænet din bevidsthed, så du er opmærksom på, hvornår du takker ja og nej. Her handler det især om, at få prioriteret det, som du virkelig kan lide. Ud med “høflighedskalorier” og hyggekage, som ikke engang smagte helt godt.

"jeg vil bare gerne tabe mig hurtigt, så jeg mister tålmodigheden og giver op"

Det er en stor mental omvæltning at indse og arbejde med, at det hurtige og sunde vægttab er en illusion. Det er derfor kure ikke virker. Du skal have tid, og jeg hjælper dig med at få fokus andre steder hen end på vægten. Utålmodighed med vægten har tendens til at dræbe motivationen.